Politiikan viikon sato oli runsas

Politiikan viikko järjestettiin tänä vuonna kuudennen kerran. Tällä kertaa viikon järjestelyt hoidettiin yhdessä Koillis-Vantaan demareiden kanssa. Tapahtumat sijoittuvat jälleen pääasiasiassa Koivukylän kirjaston vieressä olevalle Kirnun aukiolle, mutta torstaina oltiin Korsossa Metsolantorilla. Tiistai iltana käytiin Rekolan Työväentalolla laulamassa työväenlauluja.

Syksyn poliittiset haasteet

Politiikan viikko käynnistyi maanantaina 3.9 Kirnun aukiolla. Syksyn poliittiset haasteet olivat aiheena SDP:n puheenjohtajalla Antti Rinteellä ja SDP:n Vantaan valtuustoryhmän puheenjohtajalla Sirkka-Liisa Kähärällä.

Antti Rinteelle tehdyt kysymykset koskettelivat seuraavaa vaalikautta ja sitä, mitä demarit aikovat tehdä, jos ovat seuraavassa hallituksessa. Sotea ei ole tarkoitus aloittaa alusta, jos se kaatuu nyt syksyn aikana, vaikka hallituspuolueet näin väittävät. Toimivat osat voidaan käyttää, mutta hallituksen nyt ajamaa markkinamallia demarit eivät hyväksy, Rinne totesi. SDP on tehnyt voimakasta ohjelmatyötä ja linjannut omia näkemyksiään kaikkiin tärkeimpiin politiikan lohkoihin. Rinne toikin näitä linjauksia esille puheenvuorossaan, niihin voi tutustua osoitteessa: https://sdp.fi/fi/sdpn-linjauksia/

Faysal Abdi, Antti Rinne ja Pentti Puoskari viikon avajaisissa Kirnun Aukiolla.

Koillis-Vantaan kehittäminen

Politiikan viikon aiheena tiistaina oli Koillis-Vantaan kehittäminen, josta puhuivat Kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen, valtuutettu Minna Räsänen ja apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä, sekä SDP:n Vantaan valtuustoryhmän puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä ja
Kaupunginhallituksen jäsen Pentti Puoskari.

Koillis-Vantaalla tuntuu olevan vilkas kehittymiskausi ja esimerkiksi Koivukylän keskustan suunnittelu saattaa lähteä liikkeelle jo tänä syksynä. Myös Korson keskustan suunnittelun toivotaan etenevän ja Rekolassakin on suunnitteilla omia hankkeita. Maanomistus tuntuu olevan tärkeässä osassa kun mietitään eri hankkeiden etenemistä.

Minna Räsänen, juontaja Juha Kähärä ja Hannu Penttilä keskustelevat Koillis-Vantaan kehittämisestä.

Tuleeko SOTE vai ei?

SOTE –uudistus herätti keskiviikkona varsin vilkkaan keskustelun ja useampi paikalle saapunut toi esille huolensa varsinkin vanhusten terveys- ja sosiaalipalveluista. Politiikan viikon keskiviikon tilaisuudessa olivat Sote-asiasta kertomassa ja kysymyksiin vastaamassa kansanedustaja Satu Taavitsainen ja Vantaan sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja valtuutettu Pirkko Letto. Hallituksen ajama Soten markkinamalli sai tyrmäyksen, niin puheenvuoron käyttäjiltä kuin yleisöltäkin. Kaupunginhallituksen jäsen Pentti Puoskari puolestaan vastaili Vantaan kaupungin budjettia ja lähinäkymiä koskeviin kysymyksiin.

Sote ja ihmisten huoli lähimmäisistään toivat tunteet pintaa. Asiaa selvittivät yhdessä ja yksityisesti Pirkko Letto ja Satu Taavitsainen.

Reilut työmarkkinat ja kunnon palvelut kaikille

Politiikan viikko saapui torstaina Korson Metsolantorille. Reilut työmarkkinat ja kunnon palvelut kaikille oli tilaisuuden aiheena. AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen ja JHL:n edustajiston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä kertoivat liittojensa näkemyksiä työmarkkinatilanteesta ja vastailivat moniin työelämän kysymyksiin.

Työelämän kysymykset oli puheena Sirkka-Liisa Kähärällä ja Marko Piiraisella Korson Metsolantorilla.

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen antoi lyhyen haastattelun Joni Hildénille. Haastattelu on katsottavissa Koivukylän Sosialidemokraattien verkkosivuilla.

Kaupunginhallituksen jäsenet Pentti Puoskari ja Faysal Abdi, sekä SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä käyttivät omat puheenvuoronsa kunnallis- ja valtakunnan politiikasta.

Korsossa oli tarjolla grillimakkaraa ja Koivukylässä herkuteltiin lätyillä.

Minäkin olisin halunnut makkaraa.

Koivukylän Vallaton Yö

Politiikan viikko päättyi jokavuotiseen Koivukylän Vallattomaan Yöhön.

Politiikan viikko päättyi perjantaina jokavuotiseen Koivukylän Vallaton Yö -tapahtumaan. Tarjolla oli taas paljon erilaista ohjelmaa ja toimintaa. Olimme tapahtumassa mukana omalla teltalla, jossa oli mahdollisuus pyöräyttää Onnenpyörää. Tunnelma tapahtumassa oli hyvä ja kun sääkin vielä suosi, niin mikäpä oli viettää Vallatonta Yötä.

Yhteistyötä

Koillis-Vantaan Demarit (Koivukylän Sosialidemokraatit, Korson Sosialidemokraattinen Työväenyhdistys ja Rekolan Työväenyhdistys) ovat järjestäneet tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhdessä Politiikan viikon ja lapsiperheille suunnatun avoimen Perhepicnic- tapahtuman.

Politiikan viikon tilaisuuksissa mukana olivat Pentti Puoskari, Sirkka-Liisa Kähärä ja Faysal Abdi. He kaikki kolme ovat ehdolla kevään eduskuntavaaleissa, joten he toivottivat kaikki halukkaat tervetulleeksi omiin tukiryhmiinsä.

Kiitokset kaikille tilaisuuksiin osallistujille ja talkoolaisille. Erityskiitos viikon ohjelmat mainiosti juontaneelle Juha Kähärälle.

Viikon päätteeksi sai Sweet Jeena and her Sweethearts kaikki hyvälle tuulelle letkeällä musiikillaan.

Teksti ja kuvat Pekka Kainulainen